mandag den 13. april 2015

Mandag morgen

"Vækkeuret... den pludselige øresønderrivende kimen, lige som man er midt i en drøm, utysket står der henne på kommoden i den anden side af stuen, statetisk udtænkt af en selv, for at man skal være nødt til at springe ud af sengen og bringe kobolden til tavshed, der han står og skingrer og danser på på sine to små vidtadskilte ben, så det durver i kommoden, en lille mavemand med urskive og det hele som et kravebryst og og klokke til hoved, som han bearbejder sig oveni med en knebel - uf, ud af sengen, utysket nappet, og stopperen skudt for, eller ned under dynen med ham! Så nu tier han, men snakker og værker indeni, han går, et minut over allerede..."

Sådan starter bogen "Gudrun" af Johannes V. Jensen, som jeg har kastet mig over nu. Johannes V. Jensen skrev den i 1936, en historie som han allerede tyve år tidligere havde i hovedet - romanen om den moderne unge kvinde.
Hvordan mon sådan en roman ville lyde i dag. Den moderne unge kvinde anno 2015 - nogen, der er frisk på at skrive den? 

Sådan kunne min mandag sagtens være startet, bortset fra, at jeg ikke har noget vækkeur med små vidtadskilte ben - jeg bruger min iPhone, som bimler og bamler klokken 05.35. Den ligger på mit natbord, det ville ellers være smart at lægge den langt væk, så jeg skulle ud af sengen, når jeg skulle slå lyden fra.

Jeg er oppe, og klar til en mandag og en helt ny og frisk uge.

Må du få en dejlig mandag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Fred være med det

Et par oplevelser, der har irriteret mig i ugens løb. Er heldigvis et positivt menneske, så det er skrevet med et glimt i øjet. Kom hjem ...